Fost Plus verwelkomt nieuwe managing director

Evere, - De Raad van Bestuur van Fost Plus verwelkomt Francis Huysman als nieuwe managing director van Fost Plus. Hij neemt met onmiddellijke ingang de fakkel over van Wim Geens, die Fost Plus verlaat. Francis Huysman combineert in zijn nieuwe rol de strategische lijn van Valipac, de organisatie die instaat voor de circulariteit van bedrijfsmatige verpakkingen, en het dagelijks bestuur van Fost Plus, de organisatie die duurzaam beheer van huishoudelijk verpakkingsmateriaal promoot.

Jan Vander Stichele, voorzitter van Fost Plus, en Koen De Maesschalck, vicevoorzitter van Fost Plus: “We zijn verheugd Francis Huysman te mogen verwelkomen binnen Fost Plus. Vanuit zijn ervaring brengt hij de dossierkennis, continuïteit en stabiliteit die we nodig hebben om onze toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden.”
Francis Huysman, managing director van Valipac en Fost Plus: “Het is mijn diepe overtuiging dat deze gedeelde functie de twee organisaties in staat stelt hun respectievelijke sterktes ten volle te benutten. Ik ben ervan overtuigd dat we zo nog meer synergiën kunnen creëren en de uitwisseling van kennis en best practices verder kunnen bevorderen.”

De nieuwe configuratie moet de samenwerking tussen Fost Plus en Valipac versterken, twee sleutelspelers op het vlak van verpakkingsbeheer in België, met behoud van hun respectievelijke onafhankelijkheid.

Tot slot wenst de Raad van Bestuur van Fost Plus Wim Geens te bedanken voor zijn inzet de afgelopen drie jaar.

Over Valipac

Valipac werd opgericht in 1997 op initiatief van het Belgische bedrijfsleven. Onze primaire rol bestaat erin een collectief antwoord te bieden op de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor bedrijfsmatige verpakkingen. Wij verzamelen en analyseren betrouwbare data rondom het sorteren en recycleren van bedrijfsafval. Dankzij deze kennis ontdekken wij opportuniteiten en uitdagingen in de afvalketen en zetten we samen met sectorfederaties en afvalophalers gerichte, ambitieuze plannen en acties op om bedrijven te stimuleren om meer en beter te sorteren. Verder werken we ook aan innovaties om van verpakkingsafval nieuw grondstoffen te maken met meer toepassingen in Europa om zo een volledig circulaire economie voor bedrijfsverpakkingen te bekomen. Valipac is hiermee wereldwijd een unieke organisatie met een grote voortrekkersrol binnen Europa. www.valipac.be

Ingrid Bouchez

Manager Communication, Valipac

Sinds 1994 versnelt Fost Plus de transitie naar duurzaam verpakkingsbeheer. De burger staat centraal in een aanpak die moet vermijden dat grondstoffen afval worden. Fost Plus zet daartoe efficiënte structuren op om altijd en overal correct te sorteren, verbetert samen met 5.000 leden verpakkingsontwerp met het oog op betere recyclage en herdenkt de manier waarop we met z’n allen met materialen omgaan.

Door nauw samen te werken met burgers, bedrijven, overheden en experten recycleert Fost Plus 97% van de huishoudelijke verpakkingen die door de leden op de markt gebracht worden. 70 toegewijde collega’s engageren zich om gedrag te beïnvloeden zodat de impact van onze manier van produceren en consumeren op het milieu zo laag mogelijk blijft. Door duurzame materiaalketens te bouwen, draagt Fost Plus bij aan een betere samenleving en een schonere leefomgeving voor iedereen.