Persuitnodiging maandag 18 januari

Joke Schauvliege ondertekent overeenkomst over zwerfvuil in Vlaanderen

Beste,

Joke Schauvliege, Vlaams Minister van Omgeving, Natuur en Landbouw ondertekent op maandag 18 januari 2016 een overeenkomst met Fost Plus, Comeos en Fevia Vlaanderen om zwerfvuil in Vlaanderen aan te pakken. Zowel voor het Vlaamse Gewest als voor het bedrijfsleven is de strijd tegen zwerfvuil en sluikstorten een belangrijke prioriteit. Met de ondertekening van deze overeenkomst slaan de partijen de handen in elkaar om samen werk te maken van een properder Vlaanderen.

Het akkoord omvat het engagement van het bedrijfsleven om een integraal zwerfafvalbeleid te ondersteunen met het oog op een afname van de hoeveelheid afval die illegaal in de openbare ruimte wordt achtergelaten. Daarvoor zal jaarlijks een bedrag van 9,6 miljoen euro ter beschikking worden gesteld voor middelen ter ondersteuning van een actief beleid gericht op de vermindering van het zwerfafval. Want om het probleem aan te pakken, is een duurzame gedragsverandering nodig. Elke schakel van de keten moet zijn verantwoordelijkheid opnemen om het tij te kunnen keren: van producenten tot distributeurs, van consumenten tot lokale bestuurders en handhavers.

13u30: Ontvangst

14u00: Persconferentie

• Joke Schauvliege, Vlaams Minister van Omgeving, Natuur en Landbouw: "Zwerfvuil, één van de belangrijkste ergernissen van de Vlaming."
  • William Vermeir, gedelegeerd bestuurder Fost Plus: "De betrokkenheid van het bedrijfsleven tegen zwerfafval, meer dan een financieel engagement."
    Henny De Baets, administrateur-generaal van de OVAM: "De rol van de OVAM bij deze overeenkomst."

14u30: Officiële ondertekening

14u35: Q&A en mogelijkheid tot interviews

PRAKTISCH

Kabinet Minister Schauvliege
Graaf de Ferrarisgebouw - Auditorium 1G 20
(Aanmelden aan onthaal)
Koning Albert II-Laan 20 bus 1
1000 Brussel

Bedankt om uw aanwezigheid te bevestigen aan LEWIS via Frederik Van de Meulebroucke via [email protected] of 03 304 36 30.

Indien u een interview wenst met Minister Schauvliege of Jan Verheyen van de OVAMJan Delfosse van Comeos of Nadia Lapage van Fevia, gelieve contact op te nemen met LEWIS via Frederik Van de Meulebroucke. Zij zullen de inschrijvingen en de aanvragen voor interviews centraliseren.

Indien u een interview wenst met William Vermeir van Fost Plus, gelieve dit dan te laten weten aan Luigi Sementilli via [email protected] of 02 738 06 20.  Aarzel niet om ons te contacteren mocht u vragen hebben.

Vriendelijke groeten,

Luigi Sementilli

Persberichten in je mailbox

Fost Plus vzw staat in voor de selectieve inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval in België. Door organisatie, financiering en communicatie geven wij een concrete invulling aan de circulaire verpakkingseconomie. Zo recycleren we jaarlijks 95% van de huishoudelijke verpakkingen die door onze leden op de markt gebracht werden, dankzij een efficiënte inzameling van glas, papier-karton en PMD.

Verpakkingsbeheer is resoluut geëvolueerd naar duurzaam materialen- en grondstoffenbeheer. We werken daarvoor nauw samen met alle betrokken partijen: bedrijven, federaties, overheden, intercommunales, inzamel-, sorteer- en recyclagepartners en de burgers. Fost Plus werd in 1994 opgericht onder impuls van de industrie en de handel en is actief in de drie gewesten. Door aan te sluiten bij het collectieve systeem van Fost Plus dragen verpakkende bedrijven bij aan het realiseren van een duurzame samenleving en een schonere leefomgeving voor iedereen. www.fostplus.be