Morssinkhof Rymoplast Groep start bouw van nieuwe recyclagefabriek voor PET-schaaltjes en -flessen in Neufchâteau

- Morssinkhof Rymoplast Groep start, in samenwerking met IDELUX en Fost Plus, met de bouw van een ultramoderne fabriek voor de recyclage van complexe PET-verpakkingen zoals PET-schaaltjes. De fabriek is één van de eersten in Europa die deze zal recycleren tot r-PET om (grotendeels) opnieuw schaaltjes te produceren. Hiermee versterkt België zijn positie als innovatieve leider in recyclage en grondstoffenbeheer.

Recyclage van 40.000 ton plastic per jaar

Gisteren vond de eerstesteenlegging plaats van de recyclagefabriek MOPET Belgium B.V.. Morssinkhof Rymoplast Groep investeert in totaal 68,5 miljoen euro in de bouw van deze ultramoderne recyclagefabriek (fase 1). Deze zal uiteindelijk voor 90 nieuwe arbeidsplaatsen zorgen (fase 1).

MOPET zal 40.000 ton PET per jaar recycleren, waaronder 10.500 ton PET-schaaltjes en 17.500 ton PET-flessen (inclusief opake PET-flessen) afkomstig uit de blauwe zak. De recyclage van PET-schaaltjes tot r-PET om (grotendeels) opnieuw schaaltjes mee te produceren, is uniek in Europa. In veel landen wordt dit type verpakkingen nog niet apart ingezameld en gesorteerd, maar dankzij de blauwe zak in België wel. MOPET is daarnaast de eerste fabriek op Belgische bodem die ook opake PET-flessen (bijv. melkflessen) zal recycleren tot granulaat voor nieuwe PET-flessen, geschikt voor drank.

De nieuwe fabriek is niet alleen duurzaam in haar recyclageproces, maar ook in de algemene manier van werken. Zo wordt het water voor het recyclageproces - een waardevolle en belangrijke bron - volledig gezuiverd via ultramoderne technologieën, waardoor de natuurlijke schoonheid van de provincie Luxemburg wordt beschermd.

De materialenkringloop sluiten voor PET

De partners denken al aan de toekomst, want er zijn concrete plannen om de fabriek op termijn uit te breiden. Het is de bedoeling om ook PET waarvan de kwaliteit niet meer aan de eisen voldoet te onderwerpen aan een semi-chemisch recyclageprocedé (CuRe Technology) dat momenteel in Nederland wordt ontwikkeld. Dat betekent dat bijvoorbeeld schaaltjes en flessen die niet langer kunnen worden gerecycleerd tot korrels voor schaaltjes en flessen toch zullen kunnen worden verwerkt tot hoogwaardig recyclaat. Fase 2 zou op termijn nog eens 35 extra jobs opleveren en een investering van 45 miljoen euro met zich meebrengen.

De steeds verdere uitbouw van een Belgische recyclagehub

Met deze nieuwe fabriek wordt de lokale recyclagecapaciteit in België verder uitgebreid. MOPET is de vierde van de zes geplande recyclagefabrieken voor plastic verpakkingsmateriaal in België (FILAO in Charleroi, Ecoo in Beringen en Ecoo in Houthalen-Helchteren, MOPET Belgium in Neufchâteau, Morssinkhof Plastics in Lommel, Plastics2Chemicals in Antwerpen). Fost Plus schat dat vanaf 2025, wanneer ook de laatste drie fabrieken operationeel zijn, 75% van het plastic verpakkingsmateriaal dat in België op de markt wordt gebracht, ook effectief in België zal worden gerecycleerd.

Stefan Morssinkhof, een van de eigenaren van Morssinkhof Rymoplast Groep, zegt: “Met onze investering van 68,5 miljoen euro brengen we onze expertise in het recycleren van complexe PET-verpakkingen naar België. Onze fabriek zal deze recycleren tot hoogkwalitatief r-PET waarvan opnieuw schaaltjes en flessen kunnen worden gemaakt. We zijn trots dat we op die manier mee kunnen bouwen aan de Belgische recyclagehub in het hart van Europa.”
Wim Geens, Managing Director van Fost Plus, licht toe: “De nieuwe fabriek in Neufchâteau zal focussen op de recyclage van complexe PET-verpakkingen zoals schaaltjes en opake flessen, een recyclageketen die nog in de kinderschoenen staat in Europa. Dankzij de blauwe zak kunnen we dit soort verpakkingen inzamelen, sorteren en nu ook recycleren in België. De burger kan er zo verzekerd van zijn dat verpakkingen die in de blauwe zak terecht komen, ook daadwerkelijk gerecycleerd worden. Dit is beter voor de industrie, beter voor de natuur en beter voor de mens. Fost Plus draagt haar steentje bij door dit mogelijk te maken.”
Elie Deblire, Voorzitter van IDELUX Développement, besluit: “Deze nieuwe recyclagefabriek is een belangrijk project voor de economische ontwikkeling van de provincie Luxemburg. Er worden 125 directe (fase 1 en 2) en zelfs nog meer indirecte banen gecreëerd in een sector die cruciaal is voor een duurzame toekomst. Het is dan ook met volle overtuiging dat we een deel van ons bedrijventerrein, Ardenne Logistics, reserveren voor deze nieuwe fabriek.”

Hoe verloopt de recyclage van PET?

Het PET-recyclageproces omvat verschillende stappen. ​

1. De balen worden geopend en gesorteerd om de laatste onzuiverheden te verwijderen. ​
  2. PET-schaaltjes en- flessen worden vermalen tot flakes, gewassen en gedroogd.
  3. De PET-flakes worden gescheiden van andere materialen (zoals de doppen in HDPE).
  4. Tot slot worden ze door middel van een regranulatie- en post-condensatieproces weer omgezet in grondstof, die voor productie van nieuwe verpakkingen zal worden ingezet. ​

Matthijs Veerman

Morssinkhof Rymoplast Groep

Persberichten in je mailbox

Sinds 1994 versnelt Fost Plus de transitie naar duurzaam verpakkingsbeheer. De burger staat centraal in een aanpak die moet vermijden dat grondstoffen afval worden. Fost Plus zet daartoe efficiënte structuren op om altijd en overal correct te sorteren, verbetert samen met 5000 leden verpakkingsontwerp met het oog op betere recyclage en herdenkt de manier waarop we met z’n allen met materialen omgaan.

Door nauw samen te werken met burgers, bedrijven, overheden en experten recycleert Fost Plus jaarlijks meer dan 97% van de huishoudelijke verpakkingen die door de leden op de markt gebracht worden. 70 toegewijde collega’s engageren zich om consumentengedrag te beïnvloeden zodat de impact van onze manier van produceren en consumeren op het milieu zo laag mogelijk blijft. Door duurzame materiaalketens te bouwen, draagt Fost Plus bij aan een betere samenleving en een schonere leefomgeving voor iedereen.