​​Fost Plus ontvangt opnieuw erkenning als organisme voor huishoudelijk verpakkingsafval​

Nieuwe manieren van inzamelen en actieplannen rond duurzame verpakkingen vormen rode draad voor de komende vijf jaar

Fost Plus zal ook de komende vijf jaar verantwoordelijk zijn voor het beheer van huishoudelijk verpakkingsafval in België, besluit de Interregionale Verpakkingscommissie die de organisatie daartoe een erkenning verleent. Fost Plus gaat daarmee haar 30ste jaar in. In de periode 2024-2028 wordt verder ingezet op het versterken en uitbreiden van de selectieve inzameling opdat het voor de burger zo gemakkelijk mogelijk gemaakt wordt om altijd en overal goed te sorteren. Daarnaast zal Fost Plus actieplannen en een beleidsvisie ontwikkelen om in nauwe samenwerking met de bedrijven verpakkingen te verminderen, waar mogelijk te vervangen door herbruikbare alternatieven en verder in te zetten op beter recycleerbare verpakkingen. ​ ​

Wim Geens, managing director van Fost Plus: “De komende vijf jaar nemen we ten volle onze maatschappelijke rol op. Nog beter verpakkingsontwerp, verdere innovatie in de manier waarop we inzamelen, verpakkingen verminderen of hun business model herdenken – het dient allemaal ons ultieme doel: bijdragen aan een duurzame samenleving en een schonere leefomgeving voor iedereen.” ​

Efficiënte en effectieve recyclage zorgt ervoor dat de impact van verpakkingsafval op het milieu beperkt blijft. Verpakkingen worden getransformeerd tot secundaire grondstof voor nieuwe producten of verpakkingen. Fost Plus neemt deze rol al 30 jaar op en wordt hiertoe telkens voor periodes van vijf jaar erkend. De organisatie bouwde een ecosysteem van partners uit met als doel een maatschappelijk draagvlak creëren in de manier waarop we met verpakkingsafval omgaan. Met succes. Door een eenvoudige sorteerboodschap, een toegankelijke huis-aan-huisinzameling en een uniform systeem voor heel het land ligt de participatiegraad van de burger hoog en staat België in de Europese top qua verpakkingsrecyclage. De speerpunten in de nieuwe erkenning bouwen hierop verder.

Gebruiksgemak voor de burger voorop

De burger is de spil in de aanpak. Om het hen zo makkelijk mogelijk te maken om te sorteren, voorziet de erkenning de mogelijkheid om het basisscenario voor inzameling (huis-aan-huisinzameling van PMD en papier-karton, inzameling van glas via glasbollen, en aangevuld met inzameling op recyclageparken) te versterken. De dienstverlening voor de burger wordt geoptimaliseerd door inzameloplossingen op maat te voorzien, zoals bijvoorbeeld in grootsteden of toeristische regio’s. Kwaliteit en (kosten)efficiëntie staan daarbij voorop. ​

Maar ook de inzameling buitenshuis wordt verder uitgebouwd. Daartoe zijn belangrijke doelstellingen geformuleerd, waaronder een stijging van 25% selectieve inzameling over de erkenningsperiode, voor inzameling op de werkplek of via andere locaties buitenshuis zoals sportclubs, horeca of trein- en busstations. ​

Meer dan recyclage

Fost Plus zal de komende vijf jaar een belangrijkere rol spelen in duurzaam verpakkingsbeheer. De organisatie stelt daarvoor samen met de bedrijven drie specifieke actieplannen op:

1. Preventie: hoe kan de hoeveelheid eenmalige verpakkingen verminderd worden? Streefdoel is om het aandeel eenmalige verpakkingen op de markt met 5% te verminderen over de erkenningsperiode.
  2. Hergebruik: hoe kan de hoeveelheid herbruikbare verpakkingen stijgen? Streefdoel is om het aandeel herbruikbare verpakkingen met 5% te vergroten over de erkenningsperiode.
  3. Ecodesign: het stimuleren van gemakkelijk recycleerbare verpakkingen van in hun ontwerp, en het gebruik van gerecycleerd materiaal in verpakkingen.

Die actieplannen kunnen bijvoorbeeld omvatten: een benchmark per sector over preventiemaatregelen, verpakkingsdiagnoses bij bedrijven, het sensibiliseren van de burger over alternatieven voor eenmalige verpakkingen of het organiseren van opschaalbare pilootprojecten die operationele oplossingen voor herbruikbare verpakkingen op het terrein testen.

Een rol in de zwerfvuilaanpak op het terrein

De erkenning verwijst ook naar de nieuwe rol van Fost Plus in het opnemen van de zwerfvuilverantwoordelijkheid voor haar leden. In dat kader zullen contracten afgesloten worden tussen het bedrijfsleven en de vele lokale besturen om gezamenlijk de strijd tegen zwerfvuil op te drijven. Het nieuwe Interregionale Samenwerkingsakkoord (ISA) voor zwerfvuil is daarvoor in opmaak. Ondanks dat de Europese richtlijn reeds in 2021 had moeten omgezet worden, is er nog geen finaal werkingskader. Niettemin werkt Fost Plus in de komende maanden verder aan de concretisering van de wijze waarop zij op het terrein de uitbreiding van de producentenverantwoordelijkheid inzake zwerfvuil wil realiseren. ​ ​

Kortom, Fost Plus wil de faciliterende rol die het speelt in de recyclageketen doortrekken naar slim materiaal- en grondstoffenbeheer. De leden van Fost Plus zijn opgetogen over de weg die de organisatie inslaat om te reageren op de uitdagingen van een moderne samenleving. Zo wordt een ​​concreet antwoord geboden op de verwachtingen van de burger, het middenveld en de beleids- en beslissingsmakers over het beschermen van onze natuurlijke hulpbronnen en het bijdragen aan een betere wereld.

Persberichten in je mailbox

Sinds 1994 versnelt Fost Plus de transitie naar duurzaam verpakkingsbeheer. De burger staat centraal in een aanpak die moet vermijden dat grondstoffen afval worden. Fost Plus zet daartoe efficiënte structuren op om altijd en overal correct te sorteren, verbetert samen met 4.800 leden verpakkingsontwerp met het oog op betere recyclage en herdenkt de manier waarop we met z’n allen met materialen omgaan.

Door nauw samen te werken met burgers, bedrijven, overheden en experten recycleert Fost Plus jaarlijks 95% van de huishoudelijke verpakkingen die door de leden op de markt gebracht worden. 70 toegewijde collega’s engageren zich om gedrag te beïnvloeden zodat de impact van onze manier van produceren en consumeren op het milieu zo laag mogelijk blijft. Door duurzame materiaalketens te bouwen, draagt Fost Plus bij aan een betere samenleving en een schonere leefomgeving voor iedereen.