Fost Plus maakt de namen van de sorteerkampioenen bekend: Transmeat, Fujifilm Belgium en Alcon-Couvreur zijn de grote winnaars van de Ray Cup van Fost Plus

Bedrijven en hun personeel tonen dat PMD sorteren op het werk een goed verankerde gewoonte wordt

Ter gelegenheid van haar twintigjarig bestaan organiseerde Fost Plus de Ray Cup: een wedstrijd voor de 5.200 leden van Fost Plus om aan te tonen dat PMD sorteren op het werk een goed verankerde gewoonte wordt. Aan de hand van vragen over de kennis, de organisatie en de communicatie omtrent sorteren werd het sorteergedrag op het werk geanalyseerd. Verantwoordelijken van Fost Plus kwamen ook langs in de bedrijven voor een inspectiebezoek. Eind september gaf Fost Plus het startschot voor de wedstrijd. Het personeel van de drie winnaars werd onlangs beloond met een groot ontbijt, in aanwezigheid van de vertegenwoordigers van Fost Plus.

Het principe van de Ray Cup

Om haar twintigjarig bestaan te vieren, organiseerde Fost Plus de Ray Cup (uitgesproken als recup), een wedstrijd om de best sorterende leden te bedanken. De bedrijven werden ingedeeld in drie categorieën: klein – middelgroot – groot en werden beoordeeld aan de hand van drie criteria:

• De implementatie van sorteren in het bedrijf (het beschikbare materiaal, sensibilisering van het personeel en opleiding van het onderhoudspersoneel)
  • De kennis van de sorteerregels
  • De betrouwbaarheid van de afvalophaling en de recyclagegarantie door samenwerking met een erkende afvalophaler (zie www.sorterenophetwerk.be)

Een eerste selectie werd gemaakt op basis van de dossiers die de geïnteresseerde leden-bedrijven indienden. 15 bedrijven werden genomineerd, 5 in elke categorie. Daarna kwamen experts van Fost Plus op bezoek om de situatie op de werkvloer te beoordelen. Tijdens het bezoek was er speciale aandacht voor zichtbaarheid van de afvalbakken, duidelijke aanduiding van de sorteerfracties, herinnering aan de sorteerinstructies, kwaliteit van de ingezamelde materialen, kennis van het personeel over sorteren...

Transmeat, Fujifilm Belgium en Alcon-Couvreur vallen in de prijzen

De winnaars van wedstrijd zijn nu bekend. Het gaat over:

• Transmeat uit Londerzeel in de categorie 'kleine bedrijven'
  • Fujifilm Belgium uit Sint-Niklaas in de categorie 'middelgrote bedrijven'
  • Alcon-Couvreur uit Puurs in de categorie 'grote bedrijven'

Transmeat, het distributiecentrum voor de Renmans-beenhouwerijen, ging aan de haal met de Ray Cup in de categorie bedrijven met 1 tot 50 werknemers. Waldo De Waele, Quality Manager bij Transmeal, is blij met de trofee: “Onze overwinning heeft zeker ook te maken met ons bedrijfsmotto: Altijd kwaliteit. Een goede hygiëne is cruciaal voor ons bedrijf. Correct omgaan met de verschillende afvalstromen ligt in het verlengde daarvan.”

Voor Fujifilm Belgium (vestiging Sint-Niklaas), de winnaar in de categorie bedrijven met 51 tot 150 medewerkers, is sorteren een evidentie geworden. “Onze medewerkers waren erg makkelijk te motiveren. Correct sorteren is een dagelijkse gewoonte geworden bij ons en dankzij de communicatietools van Fost Plus is sorteren duidelijk en gemakkelijk voor iedereen. Ook onze externe schoonmaakploeg heeft haar gewoontes aangepast en sorteert correct mee.” vertelt Luc Verhaegen, Director Human Resources & Communication.

Binnen de sector van het bedrijf Alcon-Couvreur, winnaar in de categorie ‘grote bedrijven’, is sorteren zeer belangrijk. Ann Verley, milieucoördinator bij Alcon-Couvreur vindt het belangrijk om te investeren in de sensibilisering van correct sorteren van PMD bij het personeel: “Bij de introductie van de blauwe zak op de werkvloer hebben we onze 1.400 medewerkers gesensibiliseerd via mailings, stickers, posters en sorteergidsen van Fost Plus. En via de led-schermen in onze cafetaria geven we informatie over correct sorteren. De nieuwe medewerkers en jobstudenten krijgen op hun eerste dag een training over correct sorteren.”

Het personeel van de drie winnende bedrijven kreeg een lekker ontbijt. Tijdens het ontbijt werden ervaringen over sorteren thuis en op het werk gedeeld met Fost Plus. Zes andere geselecteerde kandidaten mogen een echte Ray-Cup in ontvangst nemen: het figuurtje dat de ondernemingen uitnodigde om deel te nemen.

Sorteren doe je niet alleen thuis

Sorteren op het werk is één van de strategische pijlers van Fost Plus en met verschillende acties richt Fost Plus zich op verschillende doelgroepen.

Zo heeft Fost Plus een special website ontwikkeld voor bedrijven: www.sorterenophetwerk.be. Een succes, want via deze website ontving Fost Plus ondertussen al meer dan 1.650 aanvragen voor gratis communicatiemateriaal.

Ook andere doelgroepen werden geïdentificeerd en Fost Plus ontwikkelde ook communicatiemateriaal aangepast aan hun behoeften: het openbaar vervoer en Brussels Airport, sportcentra (zoals Bloso/Adeps), universiteiten (zoals UHasselt en VUB), kampplaatsen en vakantiecentra (zoals De Kluis of Sunparks De Haan) en  shopping centra zoals het Waasland Shopping Center.

Fost Plus biedt ook opleidingen aan om het onderhoudspersoneel op de juiste manier te leren omgaan met het sorteermateriaal. Binnen dat kader heeft Fost Plus onlangs een nieuwe e-learningtool gelanceerd, die ook beschikbaar is op de website www.sorterenophetwerk.be.

Een communicatiecampagne moet de acties ondersteunen om sorteren ook buitenshuis populair te maken, met radio- en tv-spots en affiches. Dat laatste kreeg in 2014 al tweemaal grote zichtbaarheid in zowel februari als september. Alle communicatiematerialen zijn beschikbaar op http://www.fostplus.be/Pages/default.aspx.

Youri Sloutzky

Public Relations & Public Affairs Manager, Fost Plus

Persberichten in je mailbox

Fost Plus vzw staat in voor de selectieve inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval in België. Door organisatie, financiering en communicatie geven wij een concrete invulling aan de circulaire verpakkingseconomie. Zo recycleren we jaarlijks 95% van de huishoudelijke verpakkingen die door onze leden op de markt gebracht werden, dankzij een efficiënte inzameling van glas, papier-karton en PMD.

Verpakkingsbeheer is resoluut geëvolueerd naar duurzaam materialen- en grondstoffenbeheer. We werken daarvoor nauw samen met alle betrokken partijen: bedrijven, federaties, overheden, intercommunales, inzamel-, sorteer- en recyclagepartners en de burgers. Fost Plus werd in 1994 opgericht onder impuls van de industrie en de handel en is actief in de drie gewesten. Door aan te sluiten bij het collectieve systeem van Fost Plus dragen verpakkende bedrijven bij aan het realiseren van een duurzame samenleving en een schonere leefomgeving voor iedereen. www.fostplus.be