Duurzaamheid en ecodesign: essentieel in bedrijfsstrategieën

Fost Plus en Val-I-Pac reikten donderdag de Greener Packaging Awards uit

Almaar meer bedrijven zijn er zich van bewust dat ze hun milieu-impact gevoelig kunnen laten dalen door te investeren in duurzaamheid en ecodesign. Daarom zetten ze steeds talrijker de stap naar concrete acties. De vernieuwende wind die door de verpakkingssector waait, speelt perfect in op de wensen van de consument die steeds meer oog heeft voor de ecologische voetafdruk van zijn aankopen.

Ter gelegenheid van de Europese Week van de Afvalvermindering zetten Fost Plus en Val-I-Pac deze donderdag 23 november de ondernemingen met de verdienstelijkste projecten in de schijnwerpers op de vierde editie van de Greener Packaging Awards.

De roep van bedrijven en consumenten naar groene verpakkingen klinkt almaar luider

Het nut van verpakking is niet altijd duidelijk. Toch speelt verpakking een essentiële rol om de kwaliteit en de versheid van voedingsmiddelen te vrijwaren en zo verspilling tegen te gaan. Bedrijven hebben de maatschappelijke verantwoordelijkheid om de milieu-impact van verpakkingen te verminderen. Daarom spannen ze zich in om het ecodesign en de duurzaamheid van industriële en huishoudelijke verpakkingen te verbeteren.

De Greener Packaging Awards, georganiseerd door Fost Plus en Val-I-Pac, belonen sinds 2012 elk jaar ondernemingen die een duurzame en innovatieve aanpak met betrekking tot verpakkingen uitdokterden.

In totaal gingen er zes prijzen de deur uit. Er werden twee grote winnaars gelauwerd - één voor huishoudelijke verpakkingen en één voor industriële verpakkingen -, samen met drie andere ondernemingen die stuk voor stuk mooie inspanningen leverden om verspilling tegen te gaan, het gewicht/volume van de verpakking te beperken en/of afval te recycleren. Deze drie criteria spelen immers een doorslaggevende rol in een duurzaam verpakkingsbeleid. De winnaars werden gekozen door een panel van onafhankelijke experts uit de wetenschappelijke wereld, overheidssector, verpakkingssector, beroepsverenigingen en milieuorganisaties. Naast de jury, kon ook het publiek zich uiten door een prijs uit te reiken.

Categorie “industriële verpakkingen”

In deze categorie ging Pure Value met de hoofdprijs aan de haal, dankzij zijn product Proteus. Deze slim bedachte, mobiele display is opvouwbaar en dient voor promoties in verkooppunten. Alle materialen zijn volledig recyclebaar. De Proteus kan ook uitgerust worden met sensoren om de temperatuur, lucht en vullingsgraad van de displays te controleren.

We wilden de volledige keten duurzamer maken met onze uitvinding. Daar konden we alleen in slagen met vereende krachten. We werkten nauw samen met alle betrokken partijen – producenten, kleinhandelaars en logistieke partners – om een nuttig en bruikbaar product te bedenken dat meerwaarde creëert voor iedereen", legt Bram van Schijndel uit, medeoprichter van Pure Value Europe.

Categorie “huishoudelijke verpakkingen”

Dit jaar gaat de hoofdprijs in de categorie “huishoudelijke verpakkingen” naar L’Oréal. De groep leverde serieuze inspanningen door de ontwikkeling van een gloednieuw concept van verpakking voor het gamma van ontschminkings- en reinigingsproducten Biosource van het merk Biotherm. Dankzij het nieuwe flaconmodel - voortaan cilindrisch met een vlakke kant – steeg het aantal stuks per pallet met 89 %, wat een flinke winst oplevert op het vlak van transport en opslag. Een vermindering van het gewicht van de flacons -voortaan voor 25 % gemaakt van gerecycleerd PET- en een doseerpomp op alle flesjes van 200 ml om verspilling tegen te gaan, maken de renovatie compleet.

“In het kader van de inspanningen op vlak van duurzaamheid genaamd Sharing Beauty with All, wilt L’Oréal haar ecologische voetdruk gevoelig terugdringen. De ontwikkeling van deze nieuwe, verantwoorde verpakking Biotherm illustreert dit perfect en maakt het duurzame aantrekkelijk binnen de parfumerie en de grote magazijnen”, vertelt Stephanie Marcq, Verantwoordelijke Pole & Performance bij L’Oréal.

Categorie “Productverspilling verminderen”

Delhaize ontwikkelde een volledig nieuwe verpakking zonder deksel, met een verbeterde hersluitbare folie die consumenten minstens 10 keer kunnen hersluiten zonder kwaliteitsverlies. Bovendien bestaat de verpakking voortaan voor 100 % uit PET en is ze lichter.

Categorie “Gewicht en volume verminderen”

Bij Kellogg’s bevat een kartonnen doos nu 19 Pringles-verpakkingen in plaats van 18, terwijl het formaat van de doos en de stapeling op de pallet niet veranderen. Dankzij fijner golfkarton daalde de benodigde opslagruimte met 5 % voor volle dozen en zelfs met 25 % wanneer ze leeg zijn. Kellogg’s leverde ook inspanningen op het vlak van transport: er rijden 268 vrachtwagens minder om verpakkingsmateriaal te leveren en 748 vrachtwagens minder met gevulde dozen.

Categorie “Kringloopeconomie”

Procter & Gamble ontwierp voor Lenor-wasverzachter een nieuwe PET-verpakking die tegelijk goed recyclebaar en transparant is. Dankzij de makkelijk verwijderbare sleeve is de kans groter dat de fles en sleeve afzonderlijk ingezameld kunnen worden. Bovendien bestaat de fles voor 50 % uit gerecycleerd PET, wat naar schatting jaarlijks een besparing van 2.600 ton nieuw PET zou opleveren.

Publieksprijs

Delhaize heeft een assortiment biologische groenten en fruit ontwikkeld dat niet langer apart verpakt hoeft te worden. Het biolabel wordt direct op het product aangebracht - door natuurlijke verbranding met laser - in plaats van op de verpakking. Een eenvoudige maar effectieve methode die een reductie van 13 ton verpakkingsmateriaal per jaar garandeert. Bovendien zijn voor deze technologie niet langer lijm, inkt, papier, vloeistoffen of andere stoffen nodig.

Gelieve onze website te consulteren indien u meer informatie wenst.

De vzw Fost Plus promoot, coördineert en financiert de selectieve inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval in België. Dankzij de efficiënte inzameling van glas, papier & karton en PMD recycleren we jaarlijks om en bij de 680.000 ton verpakkingen, wat neerkomt op 87,4 % van de huishoudelijke verpakkingen die onze leden op de markt brengen.

Het verpakkingsbeheer evolueerde zo resoluut naar duurzaam materiaalbeheer. We werken hiervoor nauw samen met alle betrokken partijen: de gemeentes, intercommunales, inzamelbedrijven, sorteercentra, recycleerders en burgers. Onze activiteiten worden gefinancierd door de ondernemingen die verpakkingen op de Belgische markt brengen. www.fostplus.be

Over Val-I-Pac

Val-I-Pac moet de recyclage van verpakkingsafval stimuleren en levert aan de overheid het bewijs dat de industriële verpakkingen die onze klanten (de afvalverantwoordelijken) op de Belgische markt brengen gerecycleerd worden na gebruik.

Het systeem berust op het collectieve en macro-economische beheer van gegevens, waarbij informatie over de industriële-verpakkingshoeveelheden die de klanten van Val-I-Pac op de markt brengen vergeleken wordt met de gegevens van afvalophalers over de ingezamelde en gerecycleerde hoeveelheden industrieel verpakkingsafval. Wij recycleren jaarlijks ongeveer 655.000 ton verpakkingen, oftewel 87,99 % van de industriële verpakkingen die onze leden op de markt brengen.

Om recyclage te stimuleren kent Val-I-Pac premies toe aan ondernemingen die hun afval sorteren om het te laten recycleren. Meer informatie over de premies en werking van VAL-I-PAC vindt u op www.valipac.be.

Fost Plus

Yvette Mortier

Val-I-Pac

Persberichten in je mailbox

Fost Plus vzw staat in voor de selectieve inzameling, sortering en recyclage van huishoudelijk verpakkingsafval in België. Door organisatie, financiering en communicatie geven wij een concrete invulling aan de circulaire verpakkingseconomie. Zo recycleren we jaarlijks 95% van de huishoudelijke verpakkingen die door onze leden op de markt gebracht werden, dankzij een efficiënte inzameling van glas, papier-karton en PMD.

Verpakkingsbeheer is resoluut geëvolueerd naar duurzaam materialen- en grondstoffenbeheer. We werken daarvoor nauw samen met alle betrokken partijen: bedrijven, federaties, overheden, intercommunales, inzamel-, sorteer- en recyclagepartners en de burgers. Fost Plus werd in 1994 opgericht onder impuls van de industrie en de handel en is actief in de drie gewesten. Door aan te sluiten bij het collectieve systeem van Fost Plus dragen verpakkende bedrijven bij aan het realiseren van een duurzame samenleving en een schonere leefomgeving voor iedereen. www.fostplus.be