“Bedrijven komen steeds meer hun sorteerverplichting na”

Fost Plus geeft stand van zaken rond sorteren van PMD buitenshuis

- De hoeveelheid PMD die in bedrijven wordt ingezameld, blijft geleidelijk toenemen. De doelstelling om de buitenshuis ingezamelde hoeveelheid PMD tegen eind 2023 bijna te verdubbelen tot ongeveer 26.000 ton ligt dus binnen handbereik. Die toename is niet alleen te danken aan de uitbreiding van de sorteerregels voor PMD, maar ook aan de bedrijven die voor het eerst PMD-sorteren invoeren. In 2021 is hun aantal aanzienlijk toegenomen: ruim 2100 bedrijven hebben een contract met een afvaloperator afgesloten, ongeveer 1000 meer dan in 2020. De kwaliteit van de PMD-stroom blijft echter een aandachtspunt.

De verplichting om PMD te sorteren heeft niet alleen betrekking op bedrijven in de strikte zin van het woord, maar ook op alle ‘out-of-home’-locaties, zoals scholen, sportcentra, recreatiedomeinen, de horeca en vele andere plaatsen.

“Het is onze ambitie om zowel PMD van thuis als van buitenshuis te recycleren, en de werkomgeving is een belangrijke bron hiervoor. Door bedrijven te betrekken bij een verantwoord sorteerproces beperken we de impact van het verpakkingsafval op het milieu en komen we een stap dichter bij onze doelstelling om alle verpakkingen op de markt te recycleren”, zegt Wim Geens, Managing Director van Fost Plus.

Sorteerverplichting

Afvalbeheer is een bezorgdheid voor bedrijven en hun werknemers. Alle bedrijven zijn onderworpen aan een sorteerverplichting. Zo moeten alle Vlaamse bedrijven sinds 2013 en alle Brusselse bedrijven sinds 2014 ook PMD (naast andere afvalstromen) selectief aanbieden. Maar dat sorteren verloopt er nog niet zo efficiënt als thuis. Daarom heeft Fost Plus een ambitieus plan met meerdere pijlers opgezet. Het einddoel is om tegen het einde van dit jaar 26.000 ton PMD buitenshuis in te zamelen, ten opzichte van 14.000 ton in 2018.

Welkomstpremie

Dat bedrijven steeds meer hun sorteerverplichting nakomen, is te danken aan verschillende factoren. Enerzijds worden ze via tal van communicatie- en bewustmakingscampagnes steeds beter geïnformeerd over hun rechten, plichten en de manieren om die na te komen. Anderzijds worden degenen die nog niet sorteren daar actief toe aangemoedigd via een welkomstpremie. In 2021 hadden 2.140 bedrijven recht op deze welkomstpremie door zich aan te sluiten bij een afvalbeheerder voor de inzameling van PMD. Dat is een forse stijging ten opzichte van 2019 en 2020, toen respectievelijk 1.247 en 1.248 bedrijven begonnen met het sorteren van hun PMD. De definitieve resultaten van 2022 worden later dit jaar verwacht. De premie blijft ook in 2023 van kracht. Lees er meer over via https://www.sorterenophetwerk.be.

Focus op de kwaliteit

Ondanks het feit dat de sorteerregels voor PMD overal dezelfde zijn, blijft de kwaliteit van de PMD-stroom in bedrijven een aandachtspunt. De meest voorkomende fouten zijn ofwel de aanwezigheid van industriële verpakkingen zoals industriële folies bij het PMD-afval (ze moeten apart gesorteerd worden in de specifieke zak voor bedrijfsmatige plastic folies zoals paletfolies), ofwel te grote verpakkingen (> 8 l), grote voorwerpen en ondoorzichtige zakken gevuld met afval. Die fouten kunnen al worden gedetecteerd in de overslagstations, voordat het PMD naar de sorteercentra worden gestuurd. Fost Plus heeft het aantal afleverpunten voor inzamelaars uitgebreid. Het PMD kan voortaan aan 17 verschillende overslagstations, verspreid over heel België, worden geleverd. Hierdoor is de logistieke oefening makkelijker, zijn de leverafstanden korter en kan de kwaliteit van het geleverde PMD dus ook beter gecontroleerd worden.

Persberichten in je mailbox

Sinds 1994 versnelt Fost Plus de transitie naar duurzaam verpakkingsbeheer. De burger staat centraal in een aanpak die moet vermijden dat grondstoffen afval worden. Fost Plus zet daartoe efficiënte structuren op om altijd en overal correct te sorteren, verbetert samen met 4.800 leden verpakkingsontwerp met het oog op betere recyclage en herdenkt de manier waarop we met z’n allen met materialen omgaan.

Door nauw samen te werken met burgers, bedrijven, overheden en experten recycleert Fost Plus jaarlijks 95% van de huishoudelijke verpakkingen die door de leden op de markt gebracht worden. 70 toegewijde collega’s engageren zich om gedrag te beïnvloeden zodat de impact van onze manier van produceren en consumeren op het milieu zo laag mogelijk blijft. Door duurzame materiaalketens te bouwen, draagt Fost Plus bij aan een betere samenleving en een schonere leefomgeving voor iedereen.